Specula Revista de Humanidades y Espiritualidad

Buscador

Juan del Encina’s Salve Regina and Miquel Ortigues’: the prayer as a poetic translation

Abstract

This article studies the different techniques to elaborate poems in the Romance language from the Marian antiphon of the Salve Regina. It focuses on one of these literary construction techniques: the poetic translation of the hypotext, in rhymed verse, versus the gloss. The two Hispanic texts that are composed through this resource are identified: Juan del Encina’s poem and Miquel Ortigués, the first in Spanish and the second in Catalan. Neither the one nor the other have been the subject of previous critical editions, at least of a certain philological solvency, which is why the critical edition of both is offered here. It is based on two author cancioneros as a base testimony, with implications for its textual quality. However, the poem by Miquel Ortigues is also transmitted through a printed edition, which contains important variants in its final part, which could raise doubts about its genuineness. Such variants are analyzed to conclude their apocryphal character; and they are contextualized in practices derived from the editorial process, such as interventionism alien to the author. 

References

Barceló, S. (2013). L’estil i la llengua de Miquel Ortigues al Cançoner sagrat de vides de sants. Scripta. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna (2), 61–83.

Barceló, S. (2018). Els manuscrits del Cançoner sagrat de vides de sants. Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos (7), 19–45.

[BETA] Faulhaber, Ch. B., et alii. Biblioteca Española de Textos Antiguos. Philobiblon. The Bancroft Library; University of California Berkeley. http://sunsite.berkeley.edu/Philobiblon/phhmbe.html

[BITECA] Beltran, V. et alii. Bibliografia de Textos Antics Catalans, Valencians i Balears. Philobiblon. The Bancroft Library. http://sunsite.berkeley.edu/Philobiblon/phhmbi.html

Bustos, Á. (2009). La poesía de Juan del Encina: el Cancionero de 1496. Fundación Universitaria Española («Tesis Doctorales Cum Laude. Serie L», 54).

Dutton, B. y González Cuenca, J. (1994). Cancionero de Juan Alfonso de Baena. Visor.

Dutton, B. (1990-1991). El cancionero del siglo XV (c. 1360-1520). Universidad de Salamanca, 7 vols. («Biblioteca Española del Siglo xv»).

Ferrando, A. (1983). Els certàmens poètics valencians. Institució Alfons el Magnànim.

Foulché-Delbosc, R. (1912). Pròleg. En Cançoner sagrat de vides de sants. Societat Catalana de Bibliòfils, 3–4.

Foulché-Delbosc, R. y Massó i Torrents, J. (eds.) (1912). Cançoner sagrat de vides de sants. Societat Catalana de Bibliòfils.

Garcia Sempere, M. (2016). Ordenat per lo discret en Miquel Ortigues, notari de València: sobre l’autoria i les edicions de Lo plant de la Verge Maria fins al segle XXI. En M. J. Lacarra (ed.), La literatura medieval hispánica en la imprenta (1475-1600) (pp. 95–113). Universidad de Zaragoza.

Garcia Sempere, M. (2019). Parlau-me, donchs, fill meu tan sant. Edición de Lo plant de la Verge Maria de Miquel Ortigues. Bulletin of Hispanic Studies (96/10), 1135–1166.

González Cuenca, J. (ed.) (2004). Hernando del Castillo, Cancionero General. Castalia. («Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica»). 5 Vols.

Infantes, V. (1998). De las primeras letras: cartillas españolas para enseñar a leer de los siglos XV y XVI. Universidad de Salamanca.

Jones, R. O. y Lee, C. R. (eds.) (1975). Juan del Encina, Poesía lírica y cancionero musical. Editorial Castalia («Clásicos Castalia», 62).

[Liber usualis] (1942). Liber usualis Missae et Oficii pro dominicis et festis cum canto gregoriano ex editione vaticana adamussim excerpto et rhythmicis signis in subsidium cantorum a solesmensibus monachis diligenter ornato. Typis Societatis S. Joannis Evangelistae Desclée & Socii.

McKerrow, R. B. (1998). Introducción a la bibliografía material. Arco Libros.

Mahiques, J. (2021). Oracions rimades i obres devotes en vers. Textos inèdits o poc coneguts localitzats a través de BITECA. Ítaca. Revista de Filologia (12), 143–186.

Martínez Romero, T. (2014). Creación y devoción en cancioneros catalanes: el Cançoner sagrat de vides de sants. Revista de Poética Medieval (28), 77–92. https://doi.org/10.37536/RPM.2014.28.0.53193

Martos, J. L. (2022). La Glossa sobre l’Ave Maria molt devota del Natzaré: transmissió textual, collatio subjacent i edició crítica, Scripta. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna (19), 241-280.

Martos, J. L. (en prensa). El primer cancionero impreso y un pliego poético incunable. Iberoamericana-Vervuert.

Mesa, J. F. (2020). El pliego poético incunable 90*DC: materialidad y adscripción tipográfica. Revista de Poética Medieval (34), 297–313.

Mesa, J. F. (2021). «Ecdótica y glosa poética: la tradición textual de los Disticha Catonis a partir del pliego incunable de Martín García (90*DC)». Criticón (141), 37–52.

Miquel i Planas, R. (1915-1920). Bibliofília. Recull d’estudis, observacions, comentaris y noticies sobre llibres en general y sobre qüestions de llengua y literatura catalanes en particular. Fidel Giró. 2 Vols.

Morreale, M. (1981). El Ave María de Juan del Encina. Hispania Sacra (67), 275–283.

Morreale, M. (1984). La lengua castellana va al encuentro del Ave María. Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo (57), 5–64.

Morreale, M. (2002). El avemaría en la enseñanza de la doctrina cristiana entre c. 1496 y 1596. En C. Saralegui Platero y M. Casado Velarde (eds.), Pulchre, bene, recte. Homenaje al Prof. Fernando González Ollé (pp. 971–980). EUNSA.

Morreale, M. (2004a). Apuntaciones sobre cartillas y doctrinas cristianas entre 1496 y 1596. En P. Civil (ed.), Siglos dorados. Homenaje a Agustín Redondo, 2 (pp. 1019–1035). Castalia.

Morreale, M. (2004b). La Salve Regina en las Doctrinas cristianas y Cartillas del s. XVI. Revista de Filología Española (84/1), 129–151.

Riquer, M. de (1964). Història de la literatura catalana. Ariel. Vol. 3

Rodado, A. M. (2020). Materialidad y estructura de la editio princeps del Cancionero de Juan del Encina (96JE). Revista de Poética Medieval (34), 341–374.

Romeu, J. (1965). La Música en la Corte de los Reyes Católicos. IV-1 Y IV-2. Cancionero Musical de Palacio (Siglos XV-XVI). Instituto Español de Musicología.

Downloads

Download data is not yet available.