Specula Revista de Humanidades y Espiritualidad

Buscador

The Renewed Art of the Toledan Miniature at the Early 16th Century: Francisco de Comontes and the Tavera’s Gospel Book

Abstract

The Castilian miniature underwent an important transformation process from the beginning of the 16th century. A set of aesthetic elements announced the permeability of new decorative models all’antica, particularly in those codices created for the elites of the kingdom and the main episcopal sees. The Cathedral of Toledo had in those years a cultural and economic role that allowed it to star in the renovation processes, to which foreign and local painters contributed, among which we highlight Francisco de Comontes for his unknown contribution to the Toledo miniature at the beginning of the 16th century. In the same way, the patronage work of the Toledo archbishops consolidated during those years the constant adaptation of the capitular heritage to the European artistic context, in particular to the models coming from the Italian territories. Following the new decorative programs was produced the Toledo Gospel Book, commissioned under the episcopate of Cardinal Juan Pardo Tavera (1534-1545) and preserved in the Toledo Chapter Archive (ms. 56.11). The codice shows the loss of the patterns of flamenco art that had starred in the Castilian miniature.

References

Calvete, J. C. (1552). El felicissimo viaje del Poderoso Príncipe don Phelippe, hijo del Emperador don Carlos Quinto Máximo, desde España a sus tierras de la baxa Alemaña: con la descripción de todos los Estados de Brabante y Flandes. Amberes: Martín Nucio.

Carvajal, H. (2013). En torno a la iluminación bajomedieval en la corona de Aragón: permeabilidad y flexibilidad de los oficios. Lope de Barientos. Seminario de cultura (6), 29–39.

Chueca, F. (2002). Diego de Sagredo y la estética del Renacimiento. Restauración & rehabilitación (70), 20–21.

Díez, R. (1987). Arquitectura y mecenazgo. La imagen de Toledo en el Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial.

Docampo, J. (2000). El Breviario de Carlos V. Estudio del Códice y sus miniaturas. Reales Sitios: Revista del Patrimonio Nacional (145), 28–39.

Fernández Fernández, L. (2019). Manuscritos iluminados: artífices, espacios y contextos productivos. En G. Avenoza, L. Fernández, L. Soriano (eds.), La producción del libro en la Edad Media. Una visión interdisciplinar (pp. 131–206). Madrid: Sílex.

García Vega, B. (1984). El grabado del libro español. Siglos XV, XVI y XVII. Valladolid: Institución Cultural Simancas, Diputación Provincial de Valladolid.

Gonzálvez, R. (1980). El arte del libro en el Renacimiento: el Libro de los Prefacios. En V Simposio Toledo Renacentista (pp. 57–95). Madrid: Universidad Complutense.

Hamel, C. (1999). Artesanos medievales. Copistas e iluminadores. Madrid: Akal.

Kren, T. (1984). Flemish Manuscript Illumination 1475-1550. En Renaissance Painting in Manuscrpts. Treasures from the British Library. New York: Hudson Hills Press.

Kristeller, P. (1993). El pensamiento renacentista y sus fuentes. Madrid: Fondo de cultura económica.

Lacarra, M. J. (2019). El libro antiguo impreso. En G. Avenoza, L. Fernández, L. Soriano (eds), La producción del libro en la Edad Media. Una visión interdisciplinar (pp. 293–333). Madrid: Sílex.

Laguna, T. (1993). Pedro de Toledo y la elaboración de un misal sevillano del siglo XV. Laboratorio de Arte (6), 27–66.

Marchena, R. (1997). La influencia de los grabados en las miniaturas de los libros de coro de la catedral de Sevilla. Archivo español de arte (280), 430–438.

Marías, F. (1989). El legado del siglo XVI : los usos artísticos del renacimiento español. Madrid: Taurus.

Mateo, I. (1982). Algunas consideraciones sobre la introducción del Renacimiento italiano en la pintura toledana de la segunda mitad del siglo XVI. Archivo Español de Arte (217), 9–18.

Mateo, I. (1993). Nuevas obras de Francisco de Comontes. Archivo Español de Arte, (264), 393–403.

Mateo, I. (2004). Juan de Borgoña. Madrid: Fundación de apoyo a la historia del arte hispánico.

Mateo, I. (2010). Juan Correa de Vivar. Retablo de la Natividad. En L. Ruiz (ed.), Juan Correa de Vivar, c. 1510-1566: maestro del Renacimiento español (pp. 23–48). Toledo: Sociedad Don Quijote de Conmemoraciones culturales de Castilla-La Mancha.

Mateo, I. y López, A. (2003). Pintura toledana de la segunda mitad del siglo XVI. Madrid: CSIC.

Miguélez, A. y Villaseñor, F. (2018). Medieval Europe in motio: la circulación de manuscritos iluminados en la Península Ibérica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Moraleda, J. (2018). Los códices iluminados para la Catedral de Toledo. El esplendor del arte de la miniatura (S. XVI). Toledo: Cabildo Primado.

Moraleda, J. (2020). Esplendor artístico y legitimidad de hidalguía en las cartas ejecutorias de los siglos XVI y XVII. En S. Intorre, H. Linares, V. Patti, M. Perruca (eds.), Poder y privilegio en la sociedad moderna: Actores, medios, fines y circunstancias. Siglos XVI-XVIII (pp. 505–522). Palermo: Palermo University Press.

Muntada, A. (1987). Las miniaturas del Misal Rico del Infantado. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar (28), 85–119.

Muntada, A. (2000). Misal Rico de Cisneros. Madrid: Real Fundación Toledo. Paniagua, J. R. (1992). El léxico español de arquitectura del siglo XVI: los italianismos en la traducción del Tratado de Arquitectura de Sebastián Serlio por Francisco de Villalpando. En Homenaje al profesor Hernández Perera (pp. 109–138). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Pérez, J. (2000). El modelo flamenco en Castilla. En R. Verdock y W. Thomas (eds.), Encuentros en Flandes. Relaciones e intercambios hispanoflamencos a inicios de la Edad Moderna (pp. 103–115). Leuven: Leuven University Press.

Pérez Sedano, F. (1914). Datos documentales inéditos para la Historia del Arte Español: notas del Archivo de la Catedral de Toledo. Madrid: Centro de Estudios Históricos.

Planas, J. (2001). Bernardino de Canderroa y un Libro de Horas de la Hispanic Society of America. Goya (281), 67–78.

Sagredo, D. (1526). Medidas del Romano. Toledo: Remon de Petras.

Santolaya, L. (1979). La Obra y Fábrica de la Catedral de Toledo a finales del siglo XVI. Toledo: Caja de Ahorros Provincial de Toledo.

Villaseñor, F. (2009). El libro iluminado en Castilla durante la segunda mitad del siglo XV. Segovia: Fundación Instituto Castellano y Leonés de la Lengua.

Zamperini, A. (2007). Les grotesques. París: Citadelles & Mazenod.

Downloads

Download data is not yet available.