Specula Revista de Humanidades y Espiritualidad

Buscador

A SEMBLANT QUE HOM PINTA SENT CHRISTÒFOL BAPTISMS AND MIRACLES IN VALENCIA (1391)

Abstract

Throughout the summer of 1391, the Jewish quarters of Iberia were assaulted. The night of July 9 was the turn for the aljama of Valencia, the first and most aggressive of the pogroms of the Crown of Aragon. As a result, the vast majority of Jews were forced to convert or die. According to the version of the city, the conversion of the Jews was validated by the divine will, since a series of miracles took place such as the increase in chrism in the parishes or the appearance of Saint Christopher with the baby Jesus on the main synagogue. Thus, the pogrom was authorized, since God himself had orchestrated the events and the crown could do little to recriminate what had been a divine design. Among the wonders that happened, the one by Saint Christopher stands out, since the story of the apparition gave rise to a set of legends in which that manifestation of the saint became a physical image, one that interacted with Jews. Therefore, it can be extracted from these readings the importance given to images, channels of communication between the divinity and the faithful. However, what is interesting is no longer the subsequent reconception of the history of its appearance, but the way in which it becomes a physical object, giving it materiality. Furthermore, the choice of this saint as one of the protagonists on the night of the pogrom has much to do with his legend, one in which the virtue of conversion stands out. This would explain the choice of him as patron of the re-founded synagogue in a church under his dedication and where the convert community took shelter, a topic that will be analyzed in this article.

References

Amelang, J. S. (2011). Historias paralelas: Judeoconversos y moriscos en la España moderna. Madrid: Akal.

Azulay, M., e Israel, E. (2009). La Valencia judía. Espacios, límites y vivencias hasta la expulsión. València: Consell Valencià de Cultura (Sèrie minor, 65).

Baer, Y. (1998) [1945]. Historia de los judíos en la España cristiana. Barcelona: Riopiedras.

Ben-Shalom, R. (2001). Sanctification of the Name and Jewish Martyrology in Aragon and Castile in 1391: Between Spain and Ashkenaz. Tarbiz (70), 227-282.

Calvo, S. (2016). De mezquita a iglesia: el proceso de cristianización de los lugares de culto de al-Ándalus. En P. Giráldez, y M. Vendrell (Coords.), Transformació, destrucció i restauració dels espais medievals (pp. 129-148). Barcelona: Patrimoni 2.0 Edicions.

Castillo, J. (1993). De solidaritats jueves a confraries de conversos: entre la fossilització i la integració d’una minoria religiosa. Revista d’història medieval (4), 183-206.

Chabás, R. (1893). Dos calendarios valencianos del siglo xiv. El Archivo, VII (I), 27-32.

Chabás, R. (1893). Dos calendarios valencianos del siglo xiv. El Archivo, VII (II), 65-68.

Danvila, F. (1891). Clausura y delimitación de la Judería de Valencia en 1390 a 1391. Boletín de la Real Academia de la Historia (18), 142-159.

Escolano, G. (1878-1880) [1610-1611]). Décadas de la historia de la insigne y coronada ciudad y Reino de Valencia (1878-1880). Aumentada y continuada hasta nuestros días por Juan B. Perales. València; Madrid: Terraza, Aliena y Compañía (Valencia: Impr. a cargo de Carlos Verdejo).

Freedberg, D. (1992 [1989]). El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta. Madrid: Cátedra.

Furs de València. A cura de Germà Colon i Arcadi Garcia, vol. II (1974). Barcelona: Barcino, Fundació Jaume I.

Gampel, B. R. (2016). Anti-Jewish riots in the Crown of Aragon and the royal response, 1391-1392. New York: Cambridge University Press.

García Avilés, A. (2009). Transitus: actitudes hacia la sacralidad de las imágenes en el Occidente medieval. En G. Boto Varela (Coord.), Imágenes medievales de culto: tallas de la colección El Conventet: exposición, febrero-abril de 2010, Museo Arqueológico de Murcia (pp. 25-35). Murcia: Consejería de Cultura y Turismo, Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales.

García Cuadrado, M. D. (2000). San Cristóbal: significado iconológico e iconográfico. Antigüedad y cristianismo: monografías históricas sobre la Antigüedad Tardía (17), 343-366.

García Marsilla, J. V. (2001). Imatges a la llar. Cultura material i cultura visual a la Valencia dels segles xiv i xv. Recerques (43), 163-194.

Gregori, R. (2021). Between Public and Private Spheres: the Valencian Jewish quarter in Christian Space. En M. Portmann (Ed.), Otherness in Architecture and Space (pp. 81-101). Bern: Peter Lang.

Hamburger, J. F. (1998). The Visual and the Visionary. Art and Female Spirituality in Late Medieval Germany. New York: Zone Books.

Hamburger, J. F. y Palmer, N. (2015). The prayer book of Ursula Begerin. Dietikon; Zúrich: Urs Graf.

Hamm, B. (2016). Types of grace mediality in the late Middle Ages. En H. Laugerud, S. Ryan, y L. K. Skinnebach (Ed.), The Materiality of Devotion in Late Medieval Northern Europe: Images, Objects and Practices (pp.10-35). Dublín: Four Court Press.

Hauf, A. G. (1998). Corrientes espirituales valencianas en la Baja Edad Media (siglos xiv-xv). Anales Valentinos (48), 261-302.

Hinojosa, J. (2007). En el nombre de Yahveh. La judería de Valencia en la Edad Media. València: Ajuntament de València (Colección “Estudis”, 23).

Hinojosa, J. (2009). La hora de la muerte entre los conversos valencianos. Cuadernos de Historia de España (LXXXIII), 81-105.

Honée, E. (1994). Image and imagination in the medieval culture of prayer: a historical perspective. En H. W. van Os (Ed.), The art of devotion in the late Middle Ages in Europe, 1300-1500 (pp. 157-174). Princeton: Princeton University Press.

Jaquero, A. (2016). El control de la religiosidad popular a través de los tratados pictóricos en el Siglo de Oro: Los casos de las imágenes de San Cristóbal y La Verónica. En J. A. Peinado y M. A. Rodríguez (Coords.), Meditacionesen torno a la devoción popular (pp. 237-255). Córdoba: Asociación “Hurtado Izquierdo”.

Lazar, M. (1991). The Lamb and the Scapegoat: the Deshumanization of the Jews in Medieval Propaganda Imagery. En S. Gillman, y S. Katz (Eds.), Anti-Semitism in Times of Crisis (pp. 38-80). New York: New York University Press.

Londoño, M. (2015). La imagen de una oración prohibida el culto supersticioso en torno a san Cristóbal. Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro 9, 361-390.

Merback, M. B. (2008) Cleansing the Temple: The Munich Gruftkirche as Converted Synagogue. En M. B. Merback (Ed.), Beyond the Yellow Badge. Anti-Judaism and Antisemitism in Medieval and Early Modern Visual Culture (305-345). Leiden; Boston: Brill.

Meyerson, M. D. (2004a). A Jewish Renaissance in Fifteenth-Century Spain. Princeton; Oxford: Princeton University Press.

Meyerson, M. D. (2004b). Jews in an Iberian Frontier Kingdom. Society, Economy, and Politics in Morvedre, 1248-1391. Leiden; Boston: Brill.

Mitre, E. (1994). Los judíos de Castilla en tiempo de Enrique III: El pogrom de 1391. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Narbona, R. (1992). Pueblo, poder y sexo: Valencia medieval: 1306-1420. València: Diputació de València.

Narbona, R. (2012). El trienio negro: Valencia, 1389-1391. Turbulencias coetáneas al asalto de la judería. En la España medieval (35), 177-210.

Nirenberg, D. (1999). Violencia, memoria y convivencia: los judíos en el medioevo ibérico. Memoria y Civilización (3), 31-53.

Nirenberg, D. (2001) [1996]. Comunidades de violencia. La persecución de las minorías en la Edad Media. Barcelona: Península.

Orellana, M. A. de. (1985-1987) [1923]. Valencia antigua y moderna, Vol. I / Vol. III. València: Librerías Paris-Valencia.

Ortí y Mayor, J. (1740). Historia del hallazgo de la imagen de S. Christoval, sus milagros, y fundacion del Real Convento de Religiosas Canongesas Agustinas en la Ciudad de Valencia. València: en casa de Cosme Granja.

Riera, J. (1980). Estrangers participants als avalots contra les jueries de la Corona d’Aragó el 1391. Anuario de estudios medievales (10), 577-583.

Rodrigo y Pertegás, J. (1992) [1913]. La judería de Valencia. València: Librerías Paris-Valencia.

Serra, A. (2014). A brave new kingdom: images from the sea and in the coastal sanctuaries of Valencia (xiii-xv centuries). En M. Bacci, y M. Rohde (Eds.), The Holy Portolano. The Sacred Geography of Navigation in the Middle Ages. Fribourg Colloquium 2013 (pp. 283-306). Berlin; Boston: De Gruyter.

Stallaert, C. (2009). La conversion dans la Péninsule ibérique, la vision de l’anthropologue. En F. Sabaté y C. Denjean (Eds.), Cristianos y judíos en contacto en la edad media. Polémica, conversión, dinero y convivencia: reunión científica en Girona (20-24 de enero de 2004) (pp. 147-159). Lleida: Milenio (De Christianis et Iudeis ad invicem, 2).

Suárez, F. (2004). Cristianos contra judíos y conversos. En J. I. de la Iglesia (Coord.), Conflictos sociales, políticos e intelectuales en la España de los siglos xiv y xv: XIV Semana de Estudios Medievales, Nájera, del 4 al 8 de agosto de 2003 (pp. 445-481). Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Teixidor, J. (1895) [1767]. Antigüedades de Valencia. Observaciones críticas donde con instrumentos auténticos se destruye lo fabuloso, dejando en su debida estabilidad lo bien fundado. Tomos II, bajo la dirección del Dr. Roque Chabás. València: El Archivo. Reimpresión Valencia: Librerías París-Valencia.

Urquízar, A. (2003). La memoria del pasado en la cristianización de la mezquita de Córdoba durante la Edad del Humanismo. En J. A. Sánchez, y I. Coloma (Coords.), Correspondencia e integración de las artes: 14º Congreso Nacional de Historia del Arte: Málaga, del 18 al 21 de Septiembre de 2002, vol. 1 (pp. 523-531). Málaga: Departamento de Historia del Arte.

Vorágine, S. de la (1982 Ed.). La leyenda dorada. Edición de fray José Manuel Macías. 2 vols. Madrid: Alianza.

Downloads

Download data is not yet available.