Specula Revista de Humanidades y Espiritualidad

Buscador

The legenda Beate Barbare Virginis et Martiris from the abbreviated legendary of Juan Gil de Zamora (XIII-XIV)

Abstract

During the Middle Ages, the cult of Santa Barbara flourished. From the 13th century onwards, her cult spreads in the Iberian Peninsula and the first texts about the saint began to circulate in the region. Among the firsts is the chapter dedicated to the martyr that composes the legendary abbreviation edited by the Franciscan Juan Gil de Zamora at the end of the 13th century. The article presents the conclusions of the analysis, in a historiographical perspective, of this narrative, discussing the contextual motivations for its inclusion in the Aegidian´s legendary. It is proposed that the composition of the Legenda Beate Barbare Virginis et Martiris by Juan Gil was associated by the traditions he received, his performance as a Franciscan, his schooling, the purposes of writing the abbreviated legendary, his personal and institutional relationships and commitments, and by events in the context in which he lived.

References

Alberzoni, M. P. (1999). Francisco de Asís y el primer siglo de historia franciscana. Editorial Franciscana Aránzazu.

Alfonso, X. (1843). Las Siete Partidas de Don Alfonso X. Imprenta de Antonio Bergnes.

Arias, F. (2020). The Triumph of an Accursed Lineage: Kingship in Castile from Alfonso X to Alfonso XI (1252-1350). Routledge.

BAI = Dalarun, J. e Leonardi, C. (2003). Biblioteca agiografica italiana: repertorio di testi e manoscritti, secoli XIII-XV. Sismel-Galluzzo.

Baños, F. (2003). Las Vidas de Santos en la literatura medieval española. Laberinto.

Baydal, V. (2010). Santa Tecla, San Jorge y Santa Bárbara: los monarcas de la Corona de Aragón a la búsqueda de reliquias en Oriente (siglos XIV-XV). Anaquel de estudios árabes (21), 153–162.

Beceiro, I. (2007). Libros, lectores y bibliotecas en la España medieval. Nausícaä Edición.

Benito-Vessels, C (2003). Gonzalo de Berceo, el sacristán fornicario, la abadesa encinta y las dueñas de Zamora. Revista de Poética Medieval (10), 11–24.

BHG = Halkin, F. (1957). Bibliotheca hagiographica graeca. Société des Bollandistes. Auctarium Bibliothecae hagiographicae Graecae. Société des Bollandistes (1969); Novum Auctarium Bibliothecae hagiographicae Graecae. Société des Bollandistes (1984). Vol. 1-3.

BHL = Bibliotheca hagiographica latina antiquae et mediae aetatis. Société des Bollandistes (1898-1901). Supplementum. Société des Bollandistes (1911).

BHO = Bibliotheca Hagiographica Orientalis. Société des Bollandistes (1910).

Bihl, M. (1941). Constitutiones Generales Ordinis Fratrum Minorum Editae et Confirmatae. Archivum Franciscanum Historicum, 34, 13–94; 284–358.

Bohdziewicz, O. S. (2014). Una contribución al estudio de la prosa latina en la Castilla del siglo XIII: edición crítica y estudio del Liber Mariae de Juan Gil de Zamora (tese doutoral). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Bruzelius, C. A. (2012). The architecture of the mendicant orders in the Middle Ages: an overview of recent literature. Perspective (2), 365–386.

Calendarium Romanum. Ex Decreto Sacrosancti Cecumenici Concilii Vatican! II Instauratum Auctoritate Pauli PP. VI Promulgatum (1969). Typis Polyglottis Vaticanis.

Cassidy-Welch, M. (2009). Prison and sacrament in the cult of saints: images of St Barbara in late medieval art. Journal of Medieval History 35(4), 371–384.

Castro, J. de. (1722). El árbol cronológico de la provincia de Santiago. Francisco García Onorato y San Miguel, vol. 2.

Castro, M. de (1955). Juan Gil de Zamora. De preconiis Hispanie. Universidad de Madrid, Facultad de Filosofía y Letras.

Cobb, L. S. (2020). Martyrdom in Roman Context. En: Wiley Blackwell Companion to Christian Martyrdom (pp. 88–101). John Wiley and Sons.

Cohn-Sherbok, L. (2013). Who’s who in Christianity. Routledge.

Colombi, E. (2010). Le edizioni delle “Passiones” aquileiesi e istriane. Annali di storia dell’esegesi 27(1), 333–355.

Couto, E. S. (2018). Festa de Santa Bárbara e Iansã: os baianos entre fronteiras tênues e complementação de crenças. Revista Brasileira de História das Religiões 11(31), 203–219.

De Barros, I. (2020). Relatos de peregrinação a Santiago de Compostela em contexto mendicante: S. Francisco, Fr. Gil e Sta. Isabel. Ad limina: revista de investigación del Camino de Santiago y las peregrinaciones (11), 111–128.

Deshoulières, F. (1929). Iconographie de sainte Barbe. Bulletin Monumental (88), 169–170.

Dolbeau, F. (2010). Les prologues de légendairs latins. En Les prologues médiévaux (pp. 345–393). Brepols.

Eastman, D. L. (2020). Early Christian Martyr Cults. En Wiley Blackwell Companion to Christian Martyrdom (pp. 217–235), John Wiley and Sons.

Fernández Duro, C. (1882). Memorias históricas de la ciudad de Zamora, su provincia y obispado. Establecimiento Tipográfico de los Sucesores de Rivadeneyra, vol. 1.

Fernández Fernández, L. (2013). Los espacios del conocimiento en palacio: de las arcas de libros a las bibliotecas cortesanas en el reino de Castilla. Anales de Historia del Arte (23), 107–125.

Ferrero, F. (2008). La configuración urbana de Zamora durante la época románica. Stvdia Zamorensia, Segunda etapa (7), 9–44.

Ferrero, C. (2009). Liber contra uenena et animalia uenenosa de Juan Gil de Zamora. Reial Acadèmia des Bones Lletres.

Fidalgo, E. (2003). As Cantigas de Loor de Santa Maria. Xunta de Galicia.

Funes, L. (2016). La leyenda de la blasfemia del Rey Sabio: revisión de su itinerario narrativo. e-Spania. Revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes (25).

Gaiffier, B. de. (1959). La légende latine de sainte Barbe par Jean de Wackerzeele. Analecta Bollandiana (77), 5–41.

García Casar, M. F. (1992) El pasado judío de Zamora. Junta de Castilla y León.

García León, G. (2017). La parroquia de Santa Bárbara de Écija como centro de difusión devocional. Laboratorio de Arte (29), 455–482.

Gil De Zamora, Juan (2014). Legende sanctorum et festiuitatum aliarum de quibus ecclesia sollempnizat (Introdução, edição crítica e tradução anotada por, J. C. Martín, em colaboração com E. Otero). Instituto de Estudios Zamoranos.

Gmarra, I. E. (2004). Barbara. En Holy peaple of the world: a cross cultural encyclopedia (pp. 106). ABC-Clio, vol.1.

Gordini, G. D. e Aprile, R. (1968). Barbara. Bibliotheca Sanctorum (2), 751–767. vol. 2.

Graña, M.ª M. (2014). ¿Favoritas de la corona? Los amores del rey y la promoción de la orden de Santa Clara en Castilla (ss. XIII-XIV). Anuario de Estudios Medievales 44(1), 179–213.

Graña, M.a M. (2013). Reinas, infantas y damas de corte en el origen de las monjas mendicantes castellanas (c. 1222-1316): matronazgo espiritual y movimiento religioso femenino. En: Redes femeninas de promoción espiritual en los reinos peninsulares, s. xiii-xvi (pp. 21–43). Viella.

Guiley, R. E. (2001). The encyclopedia of Saints. Facts On File.

Hamy-Dupont, A (2017). Système encyclopédique et prédication mariales chez Juan Gil de Zamora (OFM, + c. 1306): les sermones virginales. Édition, traduction et commentaires. https://cutt.ly/8AoYV4E

Herbermann, G. (1912) St. Barbara. The Catholic Encyclopedia site. https://cutt.ly/gAoY2lh

Hernando, J. L. (2016) Los Franciscanos en los viejos reinos de Castilla y León: de la pobreza espontánea a la promoción nobiliaria. Biblioteca: estudio e investigación (31), 157–195.

Hernando, J. L. (2017). La representación del monacato femenino en el arte medieval hispano: imágenes y contextos. En Mujeres en silencio: el monacato femenino en la España medieval (pp. 73–107). Fundación Santa María la Real / Centro de Estudios del Románico.

Heullant-Donat, I. (2012). Martyrdom and identity in the Franciscan Order (thirteenth and fourteenth centuries). Franciscan studies, (70), 429–453.

Keefe, S. A. (1985). Baptism. En The Dictionary of the Middle Ages (pp. 83–86). MacMillan, vol. 2.

Laguna, M. T. (1998). La aljama cristianizada: Memoria de la catedral de Santa María de Sevilla. En Metropolis totius hispaniae: 750 aniversario incorporación de Sevilla a la corona castellana (pp. 41–71). Real Álcazar de Sevilla.

Lamberto De Echeverría. (2006). Santa Bárbara, Virgen y mártir (fecha desconocida). En Año Cristiano (pp. 119–121), vol. 12.

Lanzoni, F. (1927). Le diocesi d’Italia. Dalle origini al principio del secolo vII (An. 604). Multigrafica.

Lapparent (1927). Sur quelques représentations de Sainte Barbe. Bulletin Monumental (86), 149–153.

Lawrence, C. H. (1994). The friars: the impact of the early mendicant movement on western society. Longman.

Leighton, G. (2020). The Relics of St Barbara at Althaus Kulm. Zapiski Historyczne 85(1), 5–50.

Leonardi, C., Riccardi, A. e Zarri, G. (Eds.). (2000). Diccionario de los santos. Editorial San Pablo.

Lewis, N. D. (2019). Sex, Suffering, Subversion, and Spectacle: The feast of Saint Cristina of Bolsena. En The Narrative Self in Early Christianity: Essays in Honor of Judith Perkins (pp. 51–71), Society of Biblical Literature.

Lillo, F. (2011). Juan Gil de Zamora, Sermonario. Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”.

Linehan, P. (2000). Las dueñas de Zamora. Secretos, estupro y poderes en la Iglesia española del siglo xiii. Editorial Península.

López González, C. y García Valldecabres, J. (2019). Arqueología y restauración del cementerio medieval de San Juan del Hospital (Valencia). Arqueología De La Arquitectura (16), e091. DOI: https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2019.013

McCullough, S. (2002). Saint Barbara of Nicomedia: A model of devotion and literacy for noblewomen in Renaissance Flanders (tese doutoral). Little Rock, Estados Unidos da América: University of Arkansas.

Madurell, J. M. (1958). Regesta documental de reliquias y relicarios. Analecta Sacra Tarraconensia 31(2), 291–324.

Manso, C. (2013). San Francesco d’Assisi e la sua missione apostólica a Compostela. Tradizione letteraria e riflessioni su stanziamento e fondazione del convento compostelano. En Pellegrino e nuovo apostolo. San Francesco nel Cammino di Santiago (pp. 78–96). Xunta de Galicia.

Martínez Sopena, P. (2016). Poblar y repartir en el siglo XIII. Expertos y experimentación en la corona de Castilla. En Expertise et valeur des choses au Moyen Âge (pp. 57–83). Casa de Velázquez.

Martín, J. C. (2015). Legende sanctorum et festiuitatum aliarum de Juan Gil de Zamora (O.MIN.): metodologia de uma edición crítica. En Métodos y técnicas en Ciencias Eclesiásticas: Fuentes, historiografía e investigación (pp. 139–164). Universidad Pontifícia de Salamanca.

Martín-Iglesias, J. C. (2020). Los manuscritos de las Vitae sanctorum de Bernardo de Brihuega conservados en la Biblioteca General Histórica de la Universidad de Salamanca. Euphrosyne (48), 151–192.

MacEvitt, C. (2011). Martyrdom and the muslim world through franciscan eyes. The Catholic historical review (97), 1–23.

Merlo, G. G. (2005). Em nome de São Francisco. História dos frades menores e do franciscanismo até inícios do século xvi. Vozes- FFB.

Palacios, B. (1990-1991). La circulación de los cátaros por el Camino de Santiago y sus implicaciones socioculturales. Una fuente para su conocimiento. Acta historia at archaeologica medioevalia (11-12), 219–229.

Pérez Pérez, C. (2018). El libro en la corte. Lecturas femeninas y sus espacios palaciegos en la Baja Edad Media. En Voces de mujeres en la Edad Media (pp. 513–524). De Gruyter.

Pérez-Embid, F. J. (2002). Hagiología y sociedad en la España Medieval. Castilla y León (Siglos XI-XIII). Universidad de Huelva.

Pfannkuch, H. O. (1987). Medieval Saint Barbara Worship and Professional Traditions in Early Mining and Applied Earth Sciences. En The history of hydrology (pp. 39–48). American Geophysical Union, vol. 3.

Piñuela, A. (1987). Descripción histórica de la ciudad de Zamora, su Provincia y Obispado. Instituto de Estudios Zamoranos Florián de Ocampo / Diputación de Zamora.

Prudlo, D. (2008). The Martyred Inquisitor: The Life and Cult of Peter of Verona ([martyred] 1252). Ashgate Publishing.

Prudlo, D. (2011). The Origin, Development, and Refinement of Medieval Religious Mendicancies. Brill.

Réau, L. (2000). Iconografía del arte cristiano. Iconografia de los santos. De la A a la F. Ediciones del Serbal.

Rochwert-Zuili, P. (2016). El mecenazgo y patronazgo de María de Molina: pruebas e indicios de unos recursos propagandísticos y didácticos. e-Spania. Revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes (24). DOI: https://doi.org/10.4000/e-spania.25549

Rodríguez, A. (2015). Entre des conflits internes et des agents externes: clôture et monastères féminins au Moyen Âge dans le royaume de Castille-et-León. En: Enfermements. Règles et dérèglements en milieu clos (IVe-XIXe siècle) (pp. 323–340). Éditions de la Sorbonne, vol. 2.

Rosser, P. (2012). La ciudad explicada en su castillo. Museo de la ciudad de Alicante / Ayuntamiento de Alicante.

Ryan, J. D. (2004). Missionary saints of the high middleages: Martyrdom, popular veneration, and canonization. The Catholic historical review 90(1), 1–28.

Sánchez Ameijeiras, R. (2005). Cultura visual en tiempos de María de Molina: poder, devoción y doctrina. En El conocimiento del pasado: una herramienta para la igualdad (pp. 295–328). Plaza Universitaria Ediciones.

Sanz, M. J. (1976). Repartimiento de Ecija. Historia. Instituciones. Documentos (3), 535–551.

Serna, J. e Pons, A. (2013). La historia cultural: autores, obras, lugares. Akal.

Silva, A. C. (2009). Hagiografia e História. Banco de dados das hagiografias ibéricas (séculos XI-XIII). Programa de Estudos Medievais.

Silva, A. C. (2021). Uma leitura do capítulo dedicada à Santa Bárbara no legendário abreviado de João Gil de Zamora. Anais do 31° Simpósio Nacional de História [livro eletrônico]: história, verdade e tecnologia. Rio de Janeiro, Brasil: Anpuh Nacional. https://cutt.ly/hAoUyaf

Starnawska, M. (2017). The role of the legend of St Barbara’s head in the conflict of the Teutonic Order and Swi?topelk, the duke of Pomerania. The Military Orders 6(2), 203–212.

Taviel, B. (2005). Andadura, atributos y patrocinios de una mujer legendaria: Santa Bárbara. Entre unos orígenes oscuros y una actualidad manifiesta. En Pratiques hagiographiques dans l’Espagne du Moyen Âge et du Siècle d’Or (pp. 543–571). CNRS, Université de Toulouse-Le Mirail-Laboratoire Framespa, vol. 2.

Van Dijk, M. (2006). Being Saint Barbara in England. Shifting patterns of holiness in the Later Middle Ages. En: Transforming holiness: Representations of holiness in the Later Middle Age (pp. 1–20). Peeters.

Vaticano (2004). Martirologio Romano. Libreria Editrice Vaticana.

Wolf, K. (1997). The Severed Breast A Topos in the Legends of Female Virgin Martyr Saints. Arkiv för Nordisk Filologi (112), 96–112.

Wolf, K. (1999). Old Swedish Legends of Saint Barbara. Arkiv för Nordisk Filologi (114), 62–88.

Wolf, K. (2000). The Old Norse-Icelandic Legend of Saint Barbara. Pontifical Institute of Mediaeval Studies.

Zaccaria, F. A. (1781). De rebus ad historiam atque antiquitates ecclesiae pertinentibus Francisci Antonii Zaccaria dissertationes Latinae Campana. Fulginia. Pempeius Campana, vol. 2.

Zatarín, M. (1898). Apuntes y noticias curiosas para formalizar la Historia eclesiástica de Zamora y su diócesis. Establecimiento tipográfico de San José.

Downloads

Download data is not yet available.